Brussel verwelkomt 85 wetenschappelijke projecten tijdens de Wedstrijd van de Europese Unie voor jonge wetenschappers (EUCYS) 2023 van 12 tot 17 september in het Square-complex

Deze wetenschapsbeurs brengt 136 getalenteerde jonge wetenschappers samen en is toegankelijk voor gezinnen en scholen.

136 jonge wetenschappers tussen 14 en 20 jaar uit 36 landen komen naar Brussel om hun wetenschappelijke projecten voor te stellen aan het grote publiek in het kader van een internationale wedstrijd die georganiseerd wordt door de Europese Commissie en 'Jeunesses scientifiques de Belgique'. Het evenement in het Square-complex neemt de vorm aan van een wetenschapsbeurs en is gratis toegankelijk voor gezinnen, scholen en het grote publiek. ​

‘De milieugerelateerde oorzaken van de ontwikkeling van hersentumoren’, ‘Alternatieve productie van waterstof’ en ‘Een multi-robotkit voor het opsporen van slachtoffers van aardbevingen in puin’: dat zijn slechts een paar van de 85 projecten die door pientere jonge geesten voorgesteld zullen worden tijdens de 34e wedstrijd van de Europese Unie voor jonge wetenschappers (EUCYS) 2023. Deze vindt plaats van 12 tot 17 september in het Square-complex in Brussel en is van 13 tot 15 september toegankelijk voor het grote publiek. Deze editie is de derde die ons land organiseert sinds de eerste editie in 1989. ​

Jong Belgisch talent

De 136 deelnemers zijn gedurende meerdere dagen echte ambassadeurs van de wetenschap en krijgen de kans om de resultaten van hun onderzoek in team te belichten. Elk project is in zijn land geselecteerd om deel te nemen aan de wedstrijd in Brussel. De winnaars komen uit de hele Europese Unie, maar ook uit Armenië, Canada, China, Egypte, Georgië, Zuid-Korea, Zwitserland, Turkije, Oekraïne en de Verenigde Staten.

Er zal ook een Belgisch project meedoen: drie studenten van het Athénée Royal de Dour zullen hun 'handschoen die vertaalt in gebarentaal' voorstellen. Dit project werd bekroond op Science-Expo 2023, een Belgische wetenschapsbeurs die georganiseerd wordt door Jeunesses Scientifiques de Belgique.

Deelnemers dingen mee naar prestigieuze prijzen, waaronder bezoeken aan CERN en ESA, maar ook geldprijzen tussen € 3500 en € 7000.

STEM promoten

Het doel van EUCYS is om wetenschap te promoten, jongeren warm te maken voor wetenschappelijke carrières en jonge wetenschappers aan te moedigen om elkaar te ontmoeten op internationaal niveau.

Volgens een studie van het BISA kiest in België maar één student op de vijf voor een STEM-richting (kort voor Science, Technology, Engineering & Mathematics) in het hoger onderwijs. Zo haalt ons land de op twee na slechtste score binnen de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). In 2015 was slechts 22% van de studenten die instroomden in deze studierichtingen vrouwelijk.

Ex-deelnemers getuigen

Mira Van Thielen, jurylid EUCYS 2023, 1ste prijs EUCYS 2005 in Moskou, anesthesiste in het UZ Leuven.

"Toen ik 16 was, had ik gegevens van astronauten in het ISS verzameld en een project uitgewerkt over de invloed van de zwaartekracht in de ruimte op de werking van het hart. EUCYS vormt ook een kans om jongeren te ontmoeten uit diverse landen, met heel verschillende levens en elk met hun eigen verhaal. Dat is zowel op menselijk als op professioneel vlak bijzonder boeiend. ​
Nu maak ik deel uit van de internationale jury. Een van de selectiecriteria is dat we nagaan of de jonge deelnemers zelf nadenken en of ze wetenschappelijk redeneren."

Luca Luongo, voormalig Belgisch deelnemer en vrijwilliger op EUCYS 2023, ingenieur bij ESA (het Europees Ruimteagentschap). Luca stond aan het hoofd van de Belgische delegatie in Tallinn, Dublin en Leiden.

"Mijn deelname aan deze wedstrijd heeft een verschil gemaakt voor mijn carrière: ik ging op reis en moest Engels spreken met andere jonge wetenschappers. Ik werk momenteel bij het Europees Ruimteagentschap in Nederland, waar ik Spaanse, Franse en Engelse collega's heb ... Dankzij de wedstrijd heb ik leren samenwerken met mensen uit andere landen, die ook andere werkgewoonten hebben.
Op je cv laat een deelname aan deze wedstrijd ook zien dat je als jongere betrokken bent bij wetenschappelijke activiteiten. Het geeft blijk van motivatie en passie."

Gaëtan Barette, 19 jaar, uit Brussel, student ingenieurswetenschappen aan de VUB, behaalde de derde plaats in 2022. Vrijwilliger op EUCYS 2023.

"Vorig jaar behaalde ik een podiumplaats in de wedstrijd die in Leiden werd gehouden. Ik had een robot gemaakt die darts speelde. Het was zeker niet het project met de grootste maatschappelijke meerwaarde, maar er kwamen wel vaardigheden in programmeren, automatisering, fysica, ballistiek, wiskunde, mechanica enz. bij kijken. Aanvankelijk waren niet veel mensen geïnteresseerd in mijn robot, maar de jury moedigde me aan. Deze prijs heeft me zelfvertrouwen gegeven.
EUCYS was ook een kans om kennis te maken met jongeren van over de hele wereld die net zoals ik een passie voor wetenschap hebben. Dat is best uniek."

EUCYS, een historische wedstrijd

Dit is de derde keer dat de wedstrijd in Brussel wordt gehouden. De wedstrijd van de Europese Unie voor jonge wetenschappers vond hier voor het eerst plaats in 1989, nadat Jacques Delors, toenmalig voorzitter van de Europese Commissie, beslist had om een Europese wetenschapsbeurs over te nemen die een groot Nederlands elektronicabedrijf sinds 1968 organiseerde.

Zijn doel was om de idealen van samenwerking en uitwisseling tussen jonge wetenschappers te bevorderen. De wedstrijd zet ieder jaar de beste wetenschappelijke projecten van Europese studenten in de kijker.

EUCYS geeft studenten de kans om zich te meten met hun beste leeftijdgenoten op Europees niveau. Jonge wetenschappers kunnen zo ook andere mensen met vergelijkbare vaardigheden en interesses ontmoeten, evenals enkele van de meest vooraanstaande wetenschappers van Europa. Op die manier wil de Commissie ervoor zorgen dat elk deelnemend land zich extra inzet om jongeren warm te maken voor een loopbaan in de sector van wetenschap en technologie.

Communiqué de presse en français

Press release in English

EUCYS Instagram

EUCYS 2023 in cijfers ​

• 3 dagen open voor het grote publiek, van 13 tot 15 september 2023
  • € 0: gratis toegang voor het grote publiek
  • 136 jongeren van 14 tot 20 jaar
  • 36 landen vertegenwoordigd
  • 85 projecten
  • Alle wetenschappelijke disciplines, waaronder: biologie, chemie, informatica, ingenieurswetenschappen, milieu, wiskunde, geneeskunde, fysica, sociale wetenschappen
  • 22 internationale wetenschappers in de jury
  • 1000 bezoekers verwacht
  • 40 vrijwilligers in het organisatieteam
  • 1700 m² beursruimte

EUCYS betekent EU CONTEST FOR YOUNG,SCIENTISTS

Infos pratiques :

In het Square-complex, op de Kunstberg (op wandelafstand van het station Brussel-Centraal). Toegang via de glazen kubus.

Openingsuren:

• 13/09 – 10.30 u. - 13.00 u. en 14.00 u. - 17.00 u.
  • 14/09 – 09.30 u. - 12.30 u. en 13.30 u. - 16.30 u.
  • 15/09 – 09.30 u. - 12.30 u. en 13.30 u. - 16.30 u.

De jongeren zullen op deze momenten aanwezig zijn bij hun stands om hun onderzoek uit te leggen en hun modellen te tonen. Ze spreken allemaal Engels.

Over Jeunesses scientifiques de Belgique

De jongerenorganisatie Jeunesses Scientifiques de Belgique heeft als belangrijkste doel om jongeren warm te maken voor wetenschap. De organisatie is sinds 1957 actief en organiseert leuke en wetenschappelijke activiteiten voor kinderen vanaf 6 jaar, zoals cursussen, kampen, wekelijkse workshops, uitstappen, ondersteuning van wetenschappelijke projecten op school, opleidingen voor leiders van vakantiecentra (om een certificaat te behalen dat gekend is onder de Franse afkorting 'BACV'), een nationale wedstrijd voor wetenschappelijke en technische projecten (Science-Expo) enz.

Enkele downloadbare foto's

(ook via de Flickr Link :https://www.flickr.com/photos/199127060@N02/with/53182982170/ )

Persberichten in je mailbox